środa, 15 kwietnia 2020

KLASOWY PROJEKT



Witajcie!
   Jako klasa wiele razy występowaliśmy na wielu przedstawieniach, pracowaliśmy w grupach na zajęciach, rozwiązując różne zadania, przygotowywaliśmy upominki dla naszych bliskich na różne okazje. Wymagało to od nas pracy, starań, ale także współpracy i zaangażowania całej klasy. Czy zastanawialiście się kiedyś od czego zależy sukces grupy?  Mimo, że tworzymy zgrany zespół czasami dochodzi do pojedynczych konfliktów, które na bieżąco staramy się rozwiązywać. Mówimy wtedy o odpowiedzialności, zgodności, solidarności lub samodyscyplinie. Jak myślicie, czy są to wartości, które gwarantują sukces grupy? :)
   Przeczytajcie opowiadanie pt. "Projekt- Paryż" z cyklu "Listy od Hani i Henia" lub wysłuchajcie poniższego nagrania i zastanówcie się od czego tak właściwie zależy sukces podczas pracy w grupie.
 źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
   Sprawdźmy zatem najpierw czy zrozumieliście tekst. Odpowiedzcie głośno na poniższe pytania.
1. Na czym polegał i jaki nosił tytuł projekt, który miały wykonać Hania i jej koleżanki?
2. Ile czasu dzieci miały na przygotowanie projektu?
3. Jak dziewczynki zaplanowały pracę nad projektem "Paryż"?
4. Dlaczego Hania nie poszła do Julki na spotkanie w sprawie projektu?
5. Dlaczego Hania nie poszła na kolejne spotkania poświęcone przygotowaniom projektu?  
    Chciałabym, abyście ocenili teraz całą sytuację z opowiadania oraz zachowanie bohaterów.
1. Jak sądzicie, czy Hania słusznie zrobiła, że poszła do Henia, zamiast pójść do Julki i pracować z koleżankami nad projektem? Dlaczego?
2. Jak myślicie, czy koleżanki rzeczywiście rozkazywały Hani? Czy Hania słusznie się zdenerwowała? Dlaczego?
3. Jak sądzicie, dlaczego Hania nie chciała iść do szkoły w dniu prezentacji projektu?
4. Czy Hania słusznie zrobiła, że wyszła z koleżankami na środek podczas prezentacji projektu? Jak inaczej mogła postąpić Hania?
    Z tego opowiadania należy wyciągnąć kilka wniosków. Spróbujcie odpowiedzieć na moje pytania, które pomogą Wam je wyciągnąć.
1. Jak Hania mogła się czuć w dniu prezentacji projektu? Dlaczego?
2. Jaka podpowiedź może wynikać ze snu Hani?
3. Jak sądzisz, dzięki czemu udało się dziewczynkom zrealizować projekt?
4. Jakie zasady postępowania można zaproponować podczas prac nad wspólnym projektem, żeby wszystkim uczestnikom projektu dobrze się pracowało i żeby projekt zakończył się sukcesem? 
5. Zastanów się i powiedz, jak mógłby wyglądać świat, gdyby ludzie wypełniali swoje obowiązki tylko wtedy, gdy mają na to ochotę.
6. Co można zrobić , by naprawić swój błąd, gdy się kogoś zawiodło.
     Kochani, pamiętajmy o tym co jest ważne. Zawsze powtarzam Wam, że to Wy jesteście odpowiedzialni za Waszą naukę, sukcesy i porażki. Pamiętajmy o samodyscyplinie, o rzetelnym wywiązywaniu się ze swoich obowiązków, o odpowiedzialności za swoje czyny i wybory. Odpowiedzialność czyni życie bardziej wartościowym, daje poczucie bezpieczeństwa, wzmacnia poczucie własnej wartości, przynosi szacunek, zaufanie i pozwala budować lepszy świat. To my musimy wziąć odpowiedzialność za siebie i swoje  życie. Nikt inny za nas tego nie zrobi. 
    Doświadczenia Hani są idealną okazją, by zwrócić uwagę na to, co oznacza praca na rzecz grupy, jakie zasady należy ustalić, by każda osoba miała swój wkład w realizację dzieła, co znaczy podział ról i rzetelne wywiązywanie się ze swojej roli. Praca w grupie uczy nas współpracy, zgodnego działania, rozwiązywania konfliktów, szacunku do innych oraz ich pracy. 
     Hania nie tylko miała poczucie, że zawiodła. Nie bardzo wiedziała, jak się zachować w tej sytuacji- wyjść na środek w dniu prezentacji projektów, czy zostać w ławce? Pozostanie w ławce obnażyłoby przed całą klasą i przed ukochaną Panią Jagodą brak udziału Hani w pracach. Funkcjonowanie w grupie rówieśniczej stwarza liczne sytuacje , w których uczymy się angażować we wspólne działania, wywiązywać z ról, ale przecież czasem coś się nie udaje, czasem coś zawodzi, czasem zawodzimy my sami lub zawodzą inni. Niejeden raz trzeba będzie powiedzieć "przepraszam" lub wybaczyć, niejeden raz będziemy potrzebowali drugiej szansy lub będziemy musieli zdecydować czy tę szansę damy innym. Pamiętajmy, że przebaczanie jest uporządkowaniem uczuć względem siebie i innych. Daje ono szansę, jest wyrazem szacunku, życzliwości i przyjaźni wobec innych. Sami wówczas osiągamy wewnętrzny spokój.
    To opowiadanie Hani to bardzo cenna dla nas wszystkich lekcja, z której mam nadzieje wyciągniecie wnioski i wiele się nauczycie. 
   Zapiszmy teraz temat lekcji i przejdźmy do zadań.

       Otwórzcie swoje ćwiczenia od edukacji polonistycznej na stronie 59 i wykonajcie zadanie 1 i 2.
 źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
       Gdy już skończycie przewróćcie na następną stronę (60).
 źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
     W zadaniu 3 musicie uzupełnić tabelę wyrazami z ramki. Spośród wyrazów w ramce znajdźcie rzeczowniki, przymiotniki i czasowniki, a następnie wpiszcie je do odpowiedniej kolumny w tabeli. Przypominam, że rzeczowniki odpowiadają na pytania: kto? co?, czasowniki- co robi? co się z nim dzieje?, a przymiotniki- jaka? jaki? jakie?
    W zadaniu 4 musicie zamienić rzeczowniki na czasowniki lub odwrotnie np. rzeczownik rysunek zamieniamy na czasownik rysować lub czasownik pisać zamieniamy na rzeczownik pismo.
    Zróbcie sobie chwilę przerwy, nabierzcie sił i zabieramy się za matematykę. Otwórzcie swoje karty ćwiczeń matematycznych na stronie 48-49.
 źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
    W dalszym ciągu Bąbelki, ćwiczymy tabliczkę mnożenia i dzielenia. 
    W zadaniu 1 wykonujemy działania mnożenia. Następnie pod odpowiednie liczby wpisujemy odpowiadające im litery, a dowiecie się jakie wyjdzie hasło :).  
    W zadaniu 2 wykonujemy działania mnożenia (ilość kostek razy liczba oczek na każdej z kostek).
     Zadanie 4- mamy podany iloczyn dwóch liczb (iloczyn to wynik mnożenia). W pustych okienkach wpisujemy 2 czynniki czyli takie liczby, które pomnożone przez siebie dadzą nam taki wynik.
     Zadanie 5- z treści zadania wiemy, że dzieci miały 32 karty z nazwami stolic świata. Wiemy również, że rozdzieliły je po 8 dla każdego dziecka. Musicie otoczyć pętlą po 8 kart i obliczyć ile dzieci dostało karty. Zapiszcie działanie i obliczcie. Jak się domyślacie, należy wykonać działanie dzielenia. 
    Zadanie 7- kolorujemy tylko te drogi, na których liczby, które się na nich znajdują są podzielne przez 8. 

UWAGA MĄDRALE!
Jeżeli macie chęć możecie wykonać również zadanie 2 i 6, a także 5, 6 i 7 na stronie 58 w ćwiczeniach polonistycznych.

                                Pozdrawiam Was gorąco!💓
Pani Aga 😘  
   
 

15 komentarzy:

Joanna Papuzińska "Asiunia"

  Link do książki w pdf Powyżej znajduje się link do książki Joanny Papuzińskiej w formacie pdf należy kliknąć w link, a strona przekieruje ...