wtorek, 26 maja 2020

PODRÓŻOWANIE - edukacja matematyczna


Dzień dobry Bąbelki!✋👦👧
    Na dzisiejszej lekcji będziemy uczyć się odczytywać informacje podane w tabelach i wykorzystywać je w zadaniach. 
    Po co w matematyce używamy tabel? 
A no po to, aby dużej ilości informacji nie przekazywać w postaci wypracowania (długiej wypowiedzi pisemnej). Tabela przedstawia dane do zadania w postaci bardziej prostej i czytelnej. Tabele potrafią przedstawiać dużo informacji na małej powierzchni.
Na przykład:
Tutaj mamy przedstawioną tabele ocen za wypracowanie poszczególnych uczniów.
    Spójrzcie. Zamiast wypisywać w zadaniu, że np. "Kasia Kowalska dostała za wypracowanie ocenę bardzo dobrą, a Patrycja Michałowa celującą" i tak dalej, które w przypadku dużej liczby danych byłoby mało czytelne i można by się w nim pogubić, lepiej zrobić tabelę. 
    Tabela składa się z wierszy i z kolumn. Na tabeli powinny się znajdować kryteria czego ta tabela dotyczy. Tak jak w mojej tabeli pierwszy wiersz z każdej z  kolumn jest opisany do czego nawiązuje. W pozostałych wierszach i kolumnach umieszczamy już informacji. Krzyżykiem zaznaczone są dane.
    Z podanej tabeli możemy odczytać, że:
- Kasia Kowalska otrzymała ocenę bardzo dobrą (5)
- Dorota Abacka także otrzymała ocenę bardzo dobrą (5)
- Patrycja Michałowa otrzymała ocenę celującą (6)
- Nadia Labacja otrzymała ocenę dobrą (4)
- Łukasz Pietrakowski otrzymał ocenę dostateczną (3)
- Błażej Strzelczyk otrzymał ocenę celującą (6)
- żaden z uczniów nie dostał oceny dopuszczającej (2)
    Zobaczcie ile danych musiałabym wypisać za pomocą zdań - można się pogubić, prawda?☝ Dlatego właśnie wykorzystujemy do takich zadań tabele, które są bardziej czytelne.
    Teoria za nami, czas na praktykę. Otwórzcie swoje zeszyty od edukacji matematycznej i zapiszcie proszę temat dzisiejszej lekcji.


    Zeszyty odłóżcie na bok, bo jeszcze będą Wam potrzebne. Teraz otwieramy podręczniki na stronie 92.
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
    Przyjrzyjcie się dokładnie tabeli przedstawionej w zadaniu 1. Odczytajcie zapisane w niej informacje i postarajcie się odpowiedzieć głośno na pytania przedstawione w zadaniu, odczytując dane z tabeli.
    Jak Wam poszło? Na pewno sobie poradziliście 👍
     Teraz przeczytajcie polecenie zadania 2. Wykonajcie je w zeszycie. Zapiszcie numer zadania, stronę oraz część z której ono pochodzi. Waszym zadaniem jest odczytać dane z tabeli i obliczyć w zeszycie ile złotych mają poszczególne dzieci. Zapiszcie działania i odpowiedzi. Następnie głośno odpowiedzcie na pytania z zadania.
    Skończyliście ? 😊 Świetnie! W takim razie przechodzimy do ćwiczeń. Otwórzcie swoje karty matematyczne na stronie 38 - 39.
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
Ćwiczenie 1 - z treści zadania wiemy, że klasy drugie pojechały na zieloną szkołę. Waszym zadaniem jest odczytać z tabeli poszczególne informacje i wpisać w kratki odpowiednie liczby.
Ćwiczenie 2 - musicie odczytać informacje z tabeli, obliczyć i odpowiedzieć na pytania. Na pewno zauważyliście, że brakuje jednej informacji w tabeli - ile kosztuje śniadanie dla dziecka. Pierwsze więc co musicie zrobić to obliczyć jego koszt. Obliczenia wykonajcie w miejscu do tego wyznaczonym czyli w ostatniej kropce. Od całodziennego wyżywienia dziecka (23 zł) odejmijcie cenę obiado - kolacji (15 zł) i w ten sposób otrzymacie cenę śniadania. Gdy już to zrobicie, odpowiedzcie na pozostałe pytania. 
Ćwiczenie 3 - niebieska kredka w dłoń - kolorujemy odpowiednie pola tabeli zgodnie z podanym kodem. Litery oznaczają wersy, a cyfry kolumny - wyznaczone miejsce kolorujemy. Pokolorowane pola utworzą hasło. Ciekawe jakie? 😏
Ćwiczenie 4 - na podstawie informacji zawartych w tabeli musicie odpowiedzieć na pytania dotyczących danych połączeń lotniczych.  Uwaga! W ostatniej kropce musicie uzupełnić zdania nazwami miast.

Powodzenia!💪
31 dni 😎🌞
Ściskam Miśki🐻💓

11 komentarzy:

Joanna Papuzińska "Asiunia"

  Link do książki w pdf Powyżej znajduje się link do książki Joanny Papuzińskiej w formacie pdf należy kliknąć w link, a strona przekieruje ...