poniedziałek, 30 marca 2020

POMNIKI PRZYRODY


Witajcie Miśki! :)

   Wiecie jak wyglądają pomniki, wielu z Was na pewno widziało je podczas wycieczek z rodzicami, w telewizji lub na zdjęciach. Pomniki są dziełami rzeźbiarskimi, posągami, płytami wzniesionymi na cześć upamiętnienia osoby lub jakiegoś ważnego zdarzenia. Forma pomnika może być różna. Najczęściej jest to posąg lub rzeźba przedstawiająca postać ludzką. Ale czy przyszło Wam do głowy, ze pomnikiem mogą być drzewa, skały czy jaskinie? Takie pomniki nazywamy pomnikami przyrody. Są one pod szczególną ochroną. Możemy podziwiać je w rezerwatach przyrody, a także w pobliżu naszego domu. Na terenie Drawska Pomorskiego rosną trzy pomniki przyrody. Są nimi dwa dęby szypułkowe rosnące przy ul. Polnej, które mają około 500 lat oraz dąb szypułkowy, który oglądaliśmy już wielokrotnie w parku miejskim im. Fryderyka Chopina- ten ma około 400 lat :)
     Chcecie zobaczyć kilka pomników przyrody, które są w naszym kraju? Obejrzyjcie poniższy film :)
     Takich pomników jest w Polsce o wiele więcej. Gdy otworzycie swoje podręczniki na stronie 34-35 będziecie mogli zobaczyć jeszcze zdjęcia kilku z nich i informacje, gdzie dany pomnik się znajduje.
     Chciałabym, abyście po dzisiejszej lekcji zapamiętali, że pomnik przyrody to twory przyrody, wytworzone naturalnie przez przyrodę, bez ingerencji człowieka, o szczególnej wartości przyrodniczej, naukowej, historycznej lub krajobrazowej. Występują pomniki przyrody ożywionej i nieożywionej. Co to znaczy? Otóż do pomników przyrody ożywionej zaliczamy drzewa, krzewy, lub pojedyncze drzewo, natomiast do pomników przyrody nieożywionej: głazy, źródła, wodospady, skały, jaskinie.
     Wiecie już jak to jest z tymi pomnikami. Przejdźmy zatem do pracy z tekstem. Otwórzcie swój podręcznik na stronie 35. Czeka tam na Was wiersz Marcina Brykczyńskiego pt. "Bartek". Przeczytajcie go uważnie :)
 źródło: Multibook, "Nowi Tropiciele", WSiP
    Gdy już przeczytasz, sprawdź czy zrozumiałeś jego treść.  Odpowiedz rodzicom na poniższe pytania :)
1. O jakim Bartku jest mowa w wierszu?
2. Czy od początku wiersza wiadomo, że chodzi o dąb?   Uzasadnij swoje zdanie.
     No Bystrzaki, skoro była rozmowa o pomnikach przyrody, czytaliśmy już tekst, odpowiadaliśmy na pytania do niego, to teraz czas zapisać temat lekcji i sporządzić notatkę :) Wyciągamy zeszyty od edukacji polonistycznej i piszemy:
        Skończyliście pisać notatkę ? :) Świetnie, bierzemy się więc za ćwiczenia. Otwórzcie karty pracy z edukacji polonistycznej na stronie 36-37 i do dzieła. 
 źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
   W zadaniu 1 musicie przyjrzeć się uważnie zamieszczonemu zdjęciu pomnika przyrody i podkreślić informacje zamieszczone w tabeli, które go opisują. Z tym zadaniem poradzicie sobie bez problemu :)  
   Przed wykonaniem zadania 2 zapoznajcie się z poniższą, krótką informacją.
     Rezerwat przyrody jest to obszar, teren, który obejmuje obszary zachowane w stanie naturalnym czyli nie zawiera obiektów wytworzonych przez człowieka. Objęty jest specjalną formą ochrony. Odwiedzając rezerwaty przyrody należy poruszać się tylko wyznaczonymi szlakami. Podczas wizyty w rezerwatach nie zrywamy kwiatów, nie depczemy roślin, grzybów, nie niszczymy mrowisk i gniazd ptaków lub innych zwierząt. Nie zrywamy dzikich owoców i nie dokarmiamy napotkanych zwierząt. W rezerwatach przyrody powinniśmy zachowywać się grzecznie, cicho i spokojnie. Pamiętaj o porządku. Nie zaśmiecamy środowiska.
    Teraz przeczytaj zdania w zadaniu 2 i pokoloruj obok zdań odpowiednią literkę w zależności czy zgadzasz się z tym zdaniem czy też nie. Z pokolorowanych liter wyjdzie Ci hasło. Wpisz je w liniaturę. 
    W zadaniu 3 ułóż z rozsypanki pytanie, zapisz je w liniaturze, a odpowiedź na nie w swoim zeszycie pod notatką (pamiętaj, by zapisać numer ćwiczenia i stronę).

     Macie jeszcze trochę siły na matematykę? Znając wasz zapał do pracy jestem pewna, że macie :)
      Otwórzcie swoje ćwiczenia na stronie 28-29.
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
       W zadaniu 1 ćwiczymy obliczenia w pamięci, jeżeli jednak masz z tym jeszcze trudności możesz na kartce lub w brudnopisie wykonać działanie do podanej treści, obliczyć i wrócić do ćwiczenia by podkreślić prawidłową odpowiedź.
Skoro sosna ma 22 m wysokości, a dąb jest od niej wyższy o 6m to znaczy, że dąb ma 22m plus jeszcze 6m. Musimy zatem dodać te dwie liczby. 
      W zadaniu 2 musicie pokolorować okienka z właściwymi odpowiedziami. Przypominam, że suma jest to wynik dodawania. Musicie przypomnieć sobie także jak określamy cyfrę jedności i dziesiątek. Cyfra jedności w liczbach dwucyfrowych to pierwsza liczba od końca, dziesiątek natomiast- druga. 
      Zadanie 3 to piramidy liczbowe. U podstawy piramidy macie podane liczby. Od poszczególnych liczb odprowadzone są strzałki do kolejnego kwadratu. Liczby, które prowadzą do tego samego pola należy do siebie dodać, natomiast w wyznaczone pole wpisać ich wynik. I w taki sposób należy postępować, aż do szczytu piramidy.
      W zadaniu 4 należy zamienić liczby rzymskie na cyfry arabskie. W lewym rzędzie trzeba je dodać, a w prawym odjąć. Jeżeli zapomniałeś poszczególnych liczb rzymskich, otwórz swój zeszyt na notatce, którą robiliśmy w szkole, gdy je poznawaliśmy.
      Przeskakujemy do zadania 6. W tym zadaniu musisz otoczyć pętlą właściwe zakończenie zdania. Aby to zrobić musisz obliczyć  ile monet po 5 zł otrzymamy gdy rozmienimy banknot 50 zł. Jak to zrobić? Wystarczy podzielić :)
      Ostatnie obowiązkowe zadanie to zadanie 9 zawierające obliczenia zegarowe. Musicie obliczyć ile godzin w nocy śpi w ciągu tygodnia Janek, wiedząc, że od poniedziałku do piątku śpi po 7 godzin, a w weekend czyli sobotę i niedzielę po 9 godzin. Pamiętajcie, że tydzień ma 7 dni. Od poniedziałku do piątku jest 5 dni oraz sobota i niedziela to 2 dni. Jak zatem obliczyć to zadanie?
Należy najpierw obliczyć ile godzin śpi Janek od poniedziałku do piątku. W tym celu należy pomnożyć 5(ilość dni) przez 7 (ilość godzin). Później musimy obliczyć ile śpi w weekend. Znów robimy to samo czyli mnożymy 2(ilość dni) przez 9 (ilość godzin). Na koniec zliczamy godziny z całego tygodnia czyli dodajemy wynik pierwszego działania do wyniku drugiego. 
     MĄDRALE!
   Zadanie 5, 7 i 8 jest dla Was :)

  Powodzenia Kochani!
Ściskam :) 
      
     

33 komentarze:

  1. Wszystkie zadania skończone nawet te dla mądralów

    OdpowiedzUsuń
  2. zdania zrobiona :)
    Hania K. pozdrawia

    OdpowiedzUsuń
  3. Zrobiłem zadania miłego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. dzień dobry.zadania wykonane

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzień dobry zadania zrobione nawet dodatkowe pozdrowienia dla wszystkich

    OdpowiedzUsuń
  6. Zadania wykonane :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzień dobry zadania zrobione pozdrawiam Wszystkich mocno 😄😄♡♡

    OdpowiedzUsuń
  8. zadania wykonane , miłego podwieczorku:) (:

    OdpowiedzUsuń
  9. Zadania zrobione pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń

Joanna Papuzińska "Asiunia"

  Link do książki w pdf Powyżej znajduje się link do książki Joanny Papuzińskiej w formacie pdf należy kliknąć w link, a strona przekieruje ...