czwartek, 14 maja 2020

SPORT TO ZDROWIE - MATEMATYKA


Witajcie !
    Dzisiaj walczymy z matematyką. Dalej doskonalimy dodawanie i odejmowanie liczb trzycyfrowych, tym razem niepełnych ;). Podczas lekcji nauczycie się trzech sposobów dodawania liczb trzycyfrowych oraz pokażę Wam jak w bardzo prosty sposób można ułatwić sobie ich odejmowanie. Zaczniemy od dodawania. Spójrzcie na poniższą ilustracje.

I sposób:
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
      Antek pierwszą liczbę (200) przepisuje bez zmian, drugą natomiast (160) rozkłada na dwa składniki, z czego pierwszy stanowią setki (100), a drugi - dziesiątki (60). Po znaku równości dodaje do siebie setki (200 + 100), a dziesiątki przepisuje bez zmian. Na koniec dodaje dwa końcowe składniki, po czym zapisuje wynik.

II sposób:
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
Kasia pierwszą liczbę (720) rozkłada na setki (700) oraz dziesiątki (20), drugą natomiast (50) przepisuje bez zmian. Po znaku równości przepisuje setki (700) oraz dodane do siebie dziesiątki (70). Ostatni etap stanowi dodanie do siebie obu składników 700 i 70.

III sposób:
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
Ania rozłożyła obie liczby na dwa składniki - setki i dziesiątki. Po znaku równości dodaje do siebie setki (400 + 200) i osobno dziesiątki (30 + 50). Ostatni etap to dodanie do siebie dwóch powstałych składników i zapisanie wyniku.
     Wiecie już w jaki sposób możecie dodawać liczby trzycyfrowe, teraz dowiecie się jak w prosty sposób je odejmować.

źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
Pierwszą liczbę czyli odjemną (650) przepisujemy bez zmian, drugą natomiast - odjemnik (120) rozkładamy na setki (100) i dziesiątki (20). Następnie odejmujemy od odjemnej (650) setki (100), a dziesiątki (20) przepisujemy. Po znaku równości należy zapisać wynik odejmowania odjemnej i setek (550) oraz przepisać dziesiątki (20). Ostatni krok stanowi odjęcie od siebie dwóch pozostałych liczb i zapisanie wyniku.
       Teorie już znacie, czas na praktykę. Otwórzcie swoje zeszyty od edukacji matematycznej i zapiszcie temat lekcji oraz rozwiążcie przykłady, które Wam zapisałam.
     Pierwsze ćwiczenie to rozkład liczby trzycyfrowej na setki, dziesiątki i jedności. Należy napisać ich ilość w danej liczbie tak jak zrobiłam to ja, w pierwszym przykładzie. Dalej wiecie co macie robić ;).
     Praktyka - część druga, czyli ćwiczenia. Otwórzcie swoje ćwiczenia od matematyki na stronie 18 -19.
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
Ćwiczenie 1 - waszym zadaniem jest napisać, a następnie odczytać liczby trzycyfrowe np. 3 setki, 0 dziesiątek, 0 jedności to liczba 300. Po zapisaniu każdej liczby odczytaj je nagłos.
Ćwiczenie 2 - Musicie rozłożyć podane liczby na setki, dziesiątki i jedności. Przykład pierwszej liczby -  na niebiesko podkreślam cyfrę setek czyli 8, na żółto - cyfrę dziesiątek czyli 7, a na pomarańczowo - cyfrę jedności czyli 0. 
Ćwiczenie 3 - W tym zadaniu należy uzupełnić tabelkę. Pierwsze co należy zrobić to zapisać liczbę setek (S), dziesiątek (D) i jedności (J) lub całą liczbę na podstawie już rozłożonych cyfr. Gdy to zrobicie wykonajcie działania obok.
Ćwiczenie 4 - Liczymy pieniążki kochani ;).
Ćwiczenie 5 - ćwiczymy podany w ćwiczeniu sposób dodawania. Czyli przepisujemy pierwszą liczbę bez zmian, drugą rozkładamy na dwa składniki z czego pierwszy stanowią setki, a drugi dziesiątki. Po znaku równości piszemy sumę pierwszej liczby i setek, a do niej dodajemy dziesiątki. Ostatni etap to dodanie dwóch pozostałych składników i zapisanie wyniku.
Ćwiczenie 6 - Zadanie z treścią. Wiemy, że ćwiczyło na aerobiku 100 osób, a w siłowni było o 20 więcej. Waszym zadaniem jest obliczyć ile osób było na siłowni. Wy już doskonale wiecie, że skoro było o 20 osób więcej niż na aerobiku to do liczby osób biorących udział w ćwiczeniach aerobowych należy dodać 20, a wynik będzie stanowił ilość osób na siłowni. Zapiszcie działanie i uzupełnijcie odpowiedź. 
Zadanie kropkowe. Musicie obliczyć ile wszystkich osób brało udział w zajęciach sportowych. Trzeba dodać liczbę osób ćwiczących na aerobiku i liczbę osób ćwiczących na siłowni do siebie. Zapiszcie działanie i uzupełnijcie odpowiedź.
Ćwiczenie 7 - Policzcie ile pieniędzy jest na rysunkach i zapiszcie ich ilość liczbą pod każdym rysunkiem. Następnie odejmijcie od tej kwoty cenę przedmiotu i napiszcie ile pieniędzy zostanie (może być sam wynik).

Uffff.....ale dziś policzyliśmy sobie. Jesteście wielcy!
Na zoomie walczymy z językiem polskim. 
Do zobaczenia 😘

13 komentarzy:

Joanna Papuzińska "Asiunia"

  Link do książki w pdf Powyżej znajduje się link do książki Joanny Papuzińskiej w formacie pdf należy kliknąć w link, a strona przekieruje ...