wtorek, 19 maja 2020

ŚWIĘTO RODZINY


Witajcie Miśki!✋👧👦
    Maj to nie tylko najpiękniejszy miesiąc w całym roku, ale także miesiąc, w którym swoje święto obchodzą najważniejsze dla nas wszystkich osoby - nasze mamy👩. A niewiele później, bo zaledwie kilka dni, swoje święto obchodzicie Wy -  wszystkie dzieci👧👦👶. Następnie, również w czerwcu czas na święto każdego taty👨. Te dwa miesiące dają nam jedno wielkie święto - rodziny! 👪 Dlaczego o tym wspominam? Ponieważ przez najbliższe dni będziemy się zajmować tematem rodzinnego świętowania😀.
    Na dzisiejszej lekcji zapoznacie się z budową notatki kronikarskiej, poznacie nową zasadę ortograficzną i nauczycie się nowej piosenki 😉.
    Zaczynamy!
Otwórzcie swoje podręczniki na stronie 28. Zobaczycie tam przykładową notatkę z kroniki.
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
    Skupcie się teraz na budowie takiej notatki kronikarskiej oraz zauważcie z jakich elementów się ona składa.
1. W lewym górnym rogu zapisujemy tytuł notatki kronikarskiej.
2. Następnie piszemy datę opisywanego przez nas wydarzenia i jego nazwę.
3. Kolejnym krok stanowi krótki opis przebiegu całego wydarzenia.
4. Na samym końcu wyrażamy emocje oraz wrażenia towarzyszące uczestnikom opisywanego przez nas wydarzenia.
   Co to jest ta kronika? Spójrzcie teraz na kolejną stronę Waszego podręcznika (s. 29). Przeczytajcie zawarte tam informacje. 
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
Odpowiedzcie głośno na poniższe pytania.
1. Co to jest kronika?
2. Jak nazywał się pierwszy kronikarz zapisujący dzieje Polski?
3. Dlaczego tak go nazwano?
4. Jakie elementy świadczą o tym, że tekst "Niecodzienna wystawa" jest notatką kronikarską?
   Jak Wam poszło? 😊
Teraz przejdziemy do kolejnego tekstu. Jest to także notatka kronikarska pochodząca tym razem z kroniki klasowej. Czego ona dotyczy i o czym opowiada dowiecie się z tekstu. Otwórzcie podręczniki na stronie 30 - 31.
źródło: Multobook "Nowi Tropiciele", WSiP
Spróbujemy skorzystać z tej notatki jako z ważnego źródła informacji, sprawdźmy jakie Wam się udało pozyskać informacje z odczytanego tekstu.
1. Jaka uroczystość odbyła się 17 maja?
2. Jak wyglądały przygotowania do niej?
3. Dlaczego klasa podzieliła się na grupy?
4. Za co były odpowiedzialne poszczególne zespoły?
5. Jakie atrakcje przygotowano na to święto?
    Jeszcze jedna kwestia pozostała do omówienia. Nowa zasada ortograficzna.
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
   Zapamiętujemy, że przed samogłoskami zapisujemy "dzi", a nie "dź"☝👌
    Ufffff......😅 przebrnęliśmy przez teorię, trzeba teraz przejść do praktyki. Otwórzcie swoje zeszyty od edukacji polonistycznej i zapiszcie dzisiejszy temat lekcji i notatkę. 

   Zapisane? 😊 Świetnie. Przechodzimy więc do ćwiczeń. Otwórzcie karty polonistyczne na stronie 32 - 33. 
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
Ćwiczenie 1 - na podstawie zdobytych informacji na temat notatki kronikarskiej, napiszcie własną notatkę. Zadanie macie uproszczone, ponieważ waszym zadaniem jest wykorzystać do tego wyrazy znajdujące się w ramce. Musicie tylko użyć ich w odpowiedniej formie i dopasować do odpowiednich zdań. Dodatkowo pomyślcie nad tytułem, który nadacie swojej notatce. Zapiszcie go w nagłówku.
Ćwiczenie 2 - będą wam potrzebne kredki o czterech kolorach - niebieskim, żółtym, zielonym i czerwonym. Niebieską pętlą otaczamy miesiąc i dzień, w którym obchodzimy Dzień Rodzin (15 maja), żółtą pętlą - Dzień Matki (26 maja), zieloną pętlą - Dzień Ojca (23 czerwca) i czerwoną pętlą - Dzień Dziecka (1 czerwca).
Zadanie kropkowe - napiszcie pełnym zdaniem, kiedy obchodzimy Dzień Rodzin.
Ćwiczenie 3 - wybierzcie dwa wyrazy z ramki. Z wybranymi wyrazami ułóżcie samodzielnie po jednym zdaniu i zapiszcie je starannie w liniaturze.
    Niestety to jeszcze nie koniec😩💪. Odwracamy na następną stronę. Jeżeli potrzebujecie przerwy to odpocznijcie i wróćcie tu, gdy naładujecie akumulatory.

źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP
Ćwiczenie 4 - z rozsypanych wyrazów ułóżcie zdania. Każde zdanie oznaczone jest innym kolorem, co ułatwi Wam zadanie. Ułożone zdania zapiszcie w zeszycie pod tematem i notatką z lekcji. Pamiętajcie aby napisać numer zadania, stronę oraz część książki, z której pochodzi zadanie. Pamiętajcie także, że zdania rozpoczynamy pisać wielką literą, a kończymy kropką.
Ćwiczenie 5 - wpiszcie w odpowiednie miejsce litery i odczytajcie hasło.
Ćwiczenie 6 - naszym zadaniem jest uzupełnić pozostałe formy przymiotników danych wyrazów.
Na przykład:
W pierwszym rzędzie mamy wyraz wesoły.
jaki? - wesoły
jaka? - wesoła
jakie? - wesołe
Ćwiczenie 7 - połącz strzałkami obrazki według wzoru - liczbę pojedynczą z liczbą mnogą. Następnie podpisz każdy z obrazków. Obok obrazka pokoloruj tyle kółek, ile występuje sylab w wyrazie.
Ćwiczenie 8 - Odczytaj wyrazy obok diagramu. Dopasuj je w odpowiednie miejsca w diagramie i je zapisz.
      Na koniec, w ramach muzyki posłuchajcie nowej piosenki pt. "Bo rodzina".
źródło: Multibook "Nowi Tropiciele", WSiP

Ufff... wykonaliście kawał dobrej roboty dzisiaj💪💪
Trzymajcie się 😊
Ściskam Was cieplutko!💓

11 komentarzy:

Joanna Papuzińska "Asiunia"

  Link do książki w pdf Powyżej znajduje się link do książki Joanny Papuzińskiej w formacie pdf należy kliknąć w link, a strona przekieruje ...